🟢 Online platforma za pruzanje pravnih usluga je počela sa radom. Napravite nalog i počnite sa rešavanjem vaših pravnih problema već danas. 🟢
Pravni Saveti i Informacije
Koja su prava putnika i zbog čega sve možete da tužite turističku agenciju?
Mateja Radosavljevic
Mateja Radosavljevic
10/6/2024
-
6
minuta

Koja su prava putnika i zbog čega sve možete da tužite turističku agenciju?

Podeli sa prijateljima!
https://www.advokatinadlanu.rs/pravni-saveti-i-informacije/osnovi-za-tuzbu-turistickih-agencija
Sadržaj:

Letovanje, putovanje iz snova ili pak vikend beg od svakodnevnice - svi želimo da nam odmor prođe bez problema. Međutim, realnost često ume da pokvari planove. Otkazani letovi, loši smeštaji, povrede i nezgode nisu retkost, a turisti se često pitaju da li imaju pravo na odštetu i kako da je ostvare.

Iako se nadamo da će sve proći glatko, turistički aranžmani nose određeni rizik. Neki od najčešćih problema uključuju:

  • Otkazivanje putovanja: Agencija otkazuje putovanje zbog nedovoljnog broja prijavljenih putnika ili drugih razloga.
  • Kašnjenje leta: Let kasni nekoliko sati ili čak dana, što vam kvari planove i stvara dodatne troškove.
  • Loš smeštaj: Smeštaj nije u skladu sa opisom i očekivanjima, što vam kvari uživanje u odmoru.
  • Povrede i nezgode: Povrede tokom putovanja, bilo u hotelu, na izletu ili u saobraćaju.

Dobra vest je da u mnogim od ovih slučajeva postoji osnov za tužbu protiv turoperatora ili drugog odgovornog lica. Zakoni o zaštiti potrošača i međunarodne konvencije pružaju putnicima određena prava, uključujući pravo na odštetu, zamenski smeštaj ili povraćaj novca.

U nastavku ćemo detaljnije razmotriti najčešće probleme koji se javljaju tokom putovanja i objasniti kako da zaštitite svoja prava i ostvarite odštetu ukoliko dođe do problema.

Koja su prava putnika?

Prava putnika u odnosu na turističke agencije u Srbiji regulisana su Zakonom o zaštiti potrošača i Zakonom o turizmu. Prava putnika, koji su prilikom sklapanja ugovora sa turističkom agencijom takođe i ulozi potrošača, podrazumevaju sledeće stavke:

Pravo na informacije

Putnici imaju pravo da dobiju sve relevantne informacije pre zaključenja ugovora, uključujući detalje o aranžmanu, smeštaju, prevozu, ceni, načinu plaćanja, i uslovima otkazivanja.

Pravo na sigurnost

Turističke agencije su dužne da obezbede sigurnost putnika tokom putovanja. To uključuje siguran prevoz, smeštaj i osiguranje u skladu sa zakonskim standardima. Iako nije uvek slučaj da agencija uplaćuje osiguranje, one su dužne u najmanju ruku da ponude doplatu za osiguranje prilkom potpisivanja ugovora. Putno osiguranje se najčešće kreće između 20-60 eura i znatno je povoljnije ukoliko se ova usluga aktivira preko turističke agencije.

Pravo na otkazivanje i povraćaj novca

Putnici imaju pravo da otkažu putovanje uz povraćaj novca prema uslovima ugovora. Ako turistička agencija otkaže putovanje, putnik ima pravo na potpuni povraćaj uplaćenog iznosa ili zamenski aranžman. Pravo na otkazivanje međutim može da varira i nije retkost da agencija naznači u ugovoru minimalni rok za otkazivanje aranžmana, leta ili apartmana. Ovaj rok je najčešće 1-30 dana pre početka aranžmana. Povraćaj novca takođe ne mora biti potpun zbog oportunitetnog troška koji agencija u ovom slučaju snosi.

Pravo na naknadu štete

U slučaju da turistička agencija ne ispuni svoje obaveze ili ako putovanje ne odgovara opisu iz ugovora, putnici imaju pravo na naknadu štete. To može uključivati povraćaj novca za neiskorišćene usluge ili kompenzaciju za dodatne troškove.

Pravo na reklamaciju

Putnici imaju pravo da podnesu reklamaciju turističkoj agenciji za bilo kakve nepravilnosti ili nezadovoljstvo uslugama. Agencija je dužna da odgovori na reklamaciju u roku od 8 dana.

Neka od ovih prava mogu biti podložna promenama ukoliko je tako navedeno u ugovoru. Međutim postoje i podrazumevana prava putnika, koja su neosporna čak i ako nisu izričito navedena u ugovoru. Ona uključuju pravo na sigurnost, pravo na tačne informacije o aranžmanu, pravo na povraćaj novca u slučaju otkazivanja putovanja od strane agencije, i pravo na naknadu štete za neispunjene ili nepravilno ispunjene usluge.

Koji su najčešći razlozi za tužbu protiv turističkih agencija?

Davanja netačnih ili obmanjujućih informacija: 

Putnik može tužiti turističku agenciju zbog davanja netačnih ili obmanjujućih informacija ako su informacije koje su mu predočene prilikom rezervacije putovanja bile lažne ili nepotpune, što je dovelo do odluke o kupovini aranžmana. Na primer, ako agencija reklamira smeštaj sa određenim pogodnostima koje ne postoje, putnik ima pravo na naknadu štete zbog pretrpljenih neugodnosti i troškova.

Otkazano putovanje

Kontaktirajte organizatora za povraćaj novca ili zamensko putovanje. Ako odbiju, podnesite reklamaciju i obratite se tržišnoj inspekciji. U krajnjem slučaju, pokrenite sudski postupak.

Kašnjenje leta

Prema evropskoj regulativi EC 261/2004, imate pravo na odštetu do 600 evra, pomoć (hrana, smeštaj) i preusmeravanje leta. Zahtev se najčešće podnosi aviokompaniji direktno ili indirektno (putem agencije).

Loš smeštaj

Podnesite reklamaciju turoperatoru ili hotelu. Imate pravo na zamenski smeštaj ili raskid ugovora sa povraćajem novca. Prikupite dokaze (fotografije, svedočenja).

Povrede na letovanju

Hotel ili turoperator su odgovorni za povrede uzrokovane njihovom nepažnjom i nedostatkom bezbednosti. Prijavite povredu odmah, prikupite medicinske izveštaje i kontaktirajte osiguranje.

Nezgoda na letovanju

U slučaju saobraćajne nezgode ili sportske povrede, odgovornost je na organizatoru ili osobi koja je prouzrokovala nesreću. Prijavite nezgodu, prikupite dokaze i potražite odštetu preko osiguranja.

Ukoliko niste sigurni da li imate osnova za tužbu ili ne znate kako da tumačite pojedinosti iz ugovora sa turističkom agencijom uvek možete da se obratite našem stručnom timu putem online platforme za pravnu podršku.

Da li imate pravo na naknadu oportunitetnog troška?

Oportunitetni trošak predstavlja gubitak potencijalne dobiti usled odabira jedne opcije u odnosu na drugu. U slučaju otkazivanja putovanja, to može biti razlika u ceni između ranije bukirane povoljnije ponude (zakazivanje aranžmana je uvek jeftinije ako se plati ranije) i trenutno dostupnih skupljih aranžmana.

Srpski zakoni o zaštiti potrošača i turizmu prepoznaju pravo na naknadu štete, uključujući i oportunitetni trošak. Da biste ostvarili ovo pravo, važno je dokumentovati sve troškove, uključujući cene aranžmana u vreme rezervacije i trenutne cene, kao i dodatne troškove prouzrokovane otkazivanjem.

Prvo pokušajte da rešite problem direktno sa organizatorom putovanja. Ukoliko to ne uspe, možete se obratiti turističkoj inspekciji ili pokrenuti sudski postupak. Uvek je preporučljivo konsultovati se sa stručnjakom za potrošačko pravo kako biste dobili stručne savete i adekvatnu pravnu pomoć.

Na šta putnici treba da obrate pažnju?

Pre nego što rezervišete putovanje, detaljno proučite ugovor sa agencijom. Obratite pažnju na uslove otkazivanja, načine plaćanja i detaljan opis aranžmana kako biste izbegli neprijatna iznenađenja. 

Proverite da li agencija poseduje sve potrebne licence i sertifikate za rad, što možete učiniti na sajtu Ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija. Uverite se da je putno osiguranje uključeno u cenu aranžmana i upoznajte se sa vrstama osiguranja koje su pokrivene. 

Pre rezervacije, istražite reputaciju agencije i bacite pogled na recenzije drugih putnika kako biste stekli uvid u njihova iskustva i pouzdanost agencije.

Često postavljana pitanja

Šta da radim ako mi je agencija otkazala putovanje?

Kontaktirajte turoperatora za povraćaj novca ili zamenski aranžman. Ako ne dobijete zadovoljavajući odgovor, podnesite reklamaciju i obratite se tržišnoj inspekciji.

Kako da ostvarim svoja prava u slučaju kašnjenja leta?

Prema evropskoj regulativi EC 261/2004, imate pravo na odštetu do 600 evra i pomoć (hrana, smeštaj). Zahtev podnesite direktno aviokompaniji.

Da li imam pravo na odštetu ako je smeštaj na letovanju bio loš? 

Podnesite reklamaciju turoperatoru ili hotelu, tražeći zamenski smeštaj ili povraćaj novca. Prikupite dokaze poput fotografija i svedočenja.

Ko je odgovoran za povrede koje zadobijem na letovanju?

Odgovornost snosi hotel ili turoperator ako su povrede posledica njihove nepažnje. Prijavite povredu odmah, sakupite medicinsku dokumentaciju i kontaktirajte osiguranje.

Kako da dobijem odštetu za nezgodu koja mi se dogodila na letovanju?

Prijavite nezgodu organizatoru ili odgovornom licu, prikupite dokaze i medicinske izveštaje. Potražite odštetu preko osiguranja ili pravnim putem.

Mateja je diplomirao na Filozofskom fakultetu sa specijalizacijom iz filozofije prava. To mu je pomoglo da postane iskusni novinar sa produbljenim razumevanjem pravnih tema koje povezuje sa pravnim principima i sa aktuelnim pitanjima dana.